آنچه که باید از مفهوم بازارسازی و بازاریابی و تفاوت آنها بدانیم

بازاریابی معنای گسترده ای دارد و به طور کلی می توان از آن به عنوان اطلاعات بازار و مشتری یاد کرد.

اما بازاریابی بازار را برای فروش بیشتر آماده می کند.

برخی از بزرگترین بازاریابان جهان نیز بازارساز را معامله گر نامیده اند.

بازاریابان هم در فروش و هم در خرید خبره هستند و می توانند یک بازار دو طرفه ایجاد کنند.

اقتصاد را از این منظر می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1) موج سازها:
منظورشان شرکت هایی است که همیشه نوآور هستند و استراتژی آنها این است که اگر قرار است موجی بیاید، باید آن را بسازیم.

بدیهی است که این شرکت ها توانایی بالایی در مقاومت در برابر شکست و جست و جوی پاسخ نیازهای انسان با معرفی مداوم محصولات جدید و در عین حال بهره گیری از قدرت های خلاق و مدیران جسور دارند.

اگرچه آمارها نشان می دهد که اکثر محصولات جدید در جهان تاکنون شکست خورده اند، اما سازندگان موج به دلیل مزایای محصولات موفق خود، همچنان در معرض خطر شکست قرار دارند.

2) موج سواران:
آنها استراتژی چریکی دارند و با احتیاط به تعقیب موج سازان می پردازند و فاصله خود را با موج سازان زیاد نمی کنند.

موج سواران از تخصص بالایی در مدل سازی آگاهانه برخوردارند. ما باید بین تقلید کورکورانه و تقلید آگاهانه تمایز قائل شویم.

ضمناً این روش برای بسیاری از شرکت های ایرانی توصیه می شود و ضمن حضور در بازار جهانی، ریسک موج ساز شدن را کاهش می دهد.

3) اسیر موج:
اینها شرکت هایی هستند که تغییرات در محیط را نمی بینند و همیشه به صورت متعارف عمل می کنند.

در واقع موج تغییرات بازار است که برای این مقوله تکلیف می کند و مشخص است که این شرکت ها مانند قایق های بی پناهی هستند که در دستان موجی گرفتار شده اند و شاید موج آنها را به صخره بکوبد.

حتماً بسیاری از این شرکت ها را می شناسید که قبلا وجود داشته اند، اما امروزه اثری از آنها نیست.

در دنیای رقابتی سخت عصر جدید، یا باید موج سوار باشید یا موج سوار، یا گرفتار امواج خواهید شد.

شرکت های موج سواری و موج سواری از تفاوت بازار استفاده می کنند.

بازاریابی به معنای نحوه بازاریابی و بازاریابی یک محصول است.

تعریف بازاریابی

بازاریابی شامل درک سیستم بازار و نیازها و خواسته های آن و ارضای آنها از طریق مبادلات مطلوب است.

سه بعد بازاریابی: بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی

بیشتر بخوانید: بازاریابی دیجیتال و تبلیغات و شش روند دیجیتالی موثر بر بازاریابی و تبلیغات در سال 2017
1- بازاریابی چیست:
یعنی انجام تحقیقات بازاریابی برای درک سیستم بازار و سیستم صادرات قبل از هر عملیات صادراتی.

 

یک مدل 4C برای بازاریابی وجود دارد:

شناخت خود (شرکت):  Company
شناخت مشتری یا مخاطب هدف: Costumer
رقبا را بشناسید: Competitor
درک محیط و عوامل محیطی: Change Fuctor
2- بازاریابی چیست:
یعنی استفاده از تمامی عوامل، تکنیک ها و استراتژی ها برای ایجاد و افزایش سهم بازا

یک مدل 4P برای بازارسازی وجود دارد:

محصول خوب: Product
قیمت مناسب: price
توزیع به موقع: Place
تبلیغ موثر :Promation
برای اولویت بندی مشتری باید این چهار عامل را با هم ترکیب کنیم.

3- بازارداری چیست:
یعنی استفاده از روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارها برای حفظ سهم بازار و مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت وفادار برای ایجاد صادرات پایدار.

عوامل تعیین کننده بازارسازی

آلونیتیس و گوناریس (1999) در یک مطالعه تجربی عوامل تعیین کننده جهت گیری بازاریابی را بررسی کردند.

اگرچه رابطه بین توسعه بازاریابی و عملکرد شرکت بررسی شده است، برخی از مطالعات ماهیت فلسفی را برای بازاریابی نشان می دهند و در حالی که برخی دیگر بازاریابی را یک مفهوم رفتاری می دانند، درک بازاریابی نامشخص است.

با این حال، تحقیقات در بررسی عوامل تعیین کننده سرعت توسعه جهت گیری بازاریابی موفق نبوده است.

عوامل تعیین کننده جهت گیری بازاریابی شامل عواملی است که بر نگرش ها و اقدامات مربوط به مفهوم بازاریابی تأثیر می گذارد.

بر اساس این مطالعه، جهت گیری بازاریابی باید به عنوان ترکیبی یکپارچه از یک فرهنگ خاص و رفتار خاص دیده شود.

این مطالعه به طور عمیق به بررسی عوامل اصلی تعیین کننده توسعه جهت گیری بازاریابی می پردازد.

یافته‌های توصیفی این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه جهت‌گیری بازاریابی توسط عوامل خاص شرکت و بازار تعیین می‌شود، بنابراین اولی اثر تسهیل‌کننده و دومی اثر قهری دارد.

عوامل خاص شرکت یا ویژگی های محیط داخلی عبارتند از (آلونیتیس و گوناریس، 1999):

• اهمیتی که مدیران برای گرایش بازاریابی قائل هستند
• نگرش مدیریت نسبت به ریسک
• ویژگی های ساختاری کسب و کار (درجه تمرکز و رسمیت)
• منحصر به فرد بودن محصول
• مزیت قیمت
• نیروی فروش واجد شرایط

عوامل خاص بازار عبارتند از (Avonitis و Gunnaris، 1999):

• شدت رقابت در بازار
• مشکلات یا سهولت ورود و خروج رقبای جدید
• بین خریداران و تولیدکنندگان از یک سو یا بین

نتیجه گیری

بازاریابی و بازارسازی از جمله عوامل مهمی است که میتواند به فروش یک کالا و محصول و یا فروش خدمات مختلف کمک کند.

برندها و تجارتها از بازاریابی برای فروش محصولات خود استفاده میکنند.

در واقع میتوان گفت یکی از مهمترین بخش های یک تجارت بازاریابی است و موفقیت در آن میتواند تمامی جنبه های مختلف یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد قطعا فروش بیشتر به درآمد زایی بیشتر کمک خواهد کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *