تولید ناب چیست؟

تولید ناب

تولید ناب

تولید ناب تکنیک حذف ضایعات از فرآیند تولید و دادن بیشترین ضربه به مشتری برای دلار است. توجه به این نکته مهم است که تولید ناب هیچ گونه فداکاری در مورد کیفیت نمی کند. چک لیست کنترل کیفیت تولید به شدت دنبال می شود، بنابراین هیچ گوشه ای وجود ندارد.

این مفهوم از ژاپن سرچشمه گرفت و ایده این بود که با حذف مودا (بیهودگی، بی فایده بودن، بیهودگی) از تجارت شما، ارزش محصولات شما افزایش می یابد زیرا کاملاً برای نیازهای مشتریان ساخته شده است. کسانی که تولید ناب را انجام می دهند.

با بررسی هفت ماده به دنبال حذف ضایعات از تجارت خود خواهند بود :

حمل و نقل – جابجایی محصولات هزینه دارد و هیچ ارزشی اضافه نمی کند
موجودی – محصولات فضا را اشغال می کنند، باید جابجا شوند و ممکن است آسیب ببینند
حرکت – رفتن به محل کار یا جابجایی تجهیزات باعث اتلاف وقت می شود
انتظار – انتظار برای تعمیرات یا انتظار برای تحویل مواد
تولید بیش از حد – تولید بیش از حد محصول و/یا ساخت آن خیلی زود
پردازش بیش از حد – استفاده از ماشین یا روش هایی که بیشتر طول می کشد و ارزش اضافه نمی کند
عیوب – محصولات در حال تعویض، تعمیر، یا بدتر از آن، فراخوان هستند
تولید ناب را می توان با مشاهده تولید شما از دیدگاه مصرف کننده به دست آورد. تولید ناب به شما امکان می دهد تشخیص دهید که روش های تولید شما کجا می تواند بهبود یابد. شما همیشه در حال بررسی و تغییر رویکردهای فرآیند خود خواهید بود، زیرا ممکن است در کارآمدترین عملکرد خود عمل نکنید یا یک عامل خارجی بر کسب و کار شما تأثیر گذاشته است و باید برای بقای خود سازگار شوید.

از بین هزاران نمونه کسب و کار تولیدی، شرکت تویوتا موتور را در نظر بگیریم که رویکرد سفارشی را در پیش گرفت و به طور مداوم تولید خود را ارزیابی کرد.

تحلیلی تر بودن فرآیندهای تولید به این معنی است که می تواند حتی در اقتصاد ژاپن پس از جنگ، با انطباق با روندهای مختلف تقاضا و تغییرات جوی اقتصاد، زنده بماند. ممکن است شما در مقیاسی مشابه تویوتا کار نکنید، اما استفاده از تولید ناب به این معنی است که می‌توانید بهترین عملکرد را داشته باشید. این به جای دور شدن از عادات مدیریتی ضعیف، شانس شرکت شما را برای رشد افزایش می دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *