بازاریابی اینترنتی و الکترونیکی بر پیشرفت در بازاریابی جهانی

بازاریابی

بازاریابی الکترونیکی و  اینترنت

بازاریابی اینترنتی : فناوری اطلاعات نظرها و مسیر همواری را برای ارتباطات فراهم ساخته است. اینترنت به عنوان یک کانال موثر، تجارت را در ظرفیت بین المللی دگرگون کرده است که مهمترین دستاورد آن ارتباط بدون مرز را به ارمغان آورده است.

در دنیای امروز کاربران اینترنت زمان زیادی را برای ساخت ارتباط با یکدیگر، همکاری تجاری از طریق بازیهای آنلاین، شبکه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی صرف می کنند.

تشریک اطلاعات و داده ها، تجریبات و نظرات در خصوص خدمات و محصولات دستاوردی است که کاربران در اینترنت می توانند با استفاده از آن به تصمیم گیری خرید محصول یا خدمت خاصی اقدام کنند که سبب کاهش میزان خطا یا بوجود آمدن تجریبات نه چندان مطلوب بین کاربران شود که ترکیبی موثر از ایده قدیمی دهان به دهان و ابزارهای مدرنی است که در فضای ویروسی وجود دارند.

تاریخچه بازاریابی اینترنتی

اینترنت، جدید ترین و نوپاترین رسانه است که حدود سی سال از عمر آن می گذرد. اولین رایانه هایی که با شبکه داخلی به هم متصل شده بودند، در سال 1969 به عنوان یک پروژه مشترک بین ارتش آمریکا و برخی سازمانهای دیگر توسعه داده شده بودند.

پیشرفت های جدید به آرامی از راه رسیدند؛ ایمیل تحت شبکه در سال 1971 اختراع شد، اتصالات بین المللی درسال 1973 بوجود آمد، اصطلاح اینترنت برای اولین بار درسال 1974 استفاده شد و اولین پروتکل آنلاین واقعی در دهه 1980 پدید آمد .
همه چیز در اوایل دهه 1990 با کار پیشگام تیم برنرز لی در عمومی کردن پروتکل URL تسریع شد. اولین فعالیت بازاریابی آنلاین در اوایل دهه 1990 با ایجاد وب سایت های ساده که فقط حاوی محتوای متنی بودند آغاز شد. این وب سایت ها اطلاعات کلی در مورد محصولات هر کارخانه داشتند

. این روند با تشکیل شرکت‌های دات‌کام متعدد در آن دهه ادامه یافت تا اینکه حباب افزایش این شرکت‌ها منفجر شد و تنها بین سال‌های 2000 تا 2002 رشد بازاریابی به این ترتیب 33 درصد کاهش یافت. علیرغم شکست استراتژی های بازاریابی، بازاریابی آنلاین با ترویج اشتراک از طریق شبکه های اجتماعی به سرعت رشد کرده است.

آخرین تغییر عمده در چشم انداز بازاریابی، افزایش تدریجی رسانه های اجتماعی از سال 2004 تا 2006 بود. پلت فرم های رسانه های اجتماعی مانند سایت های شبکه های اجتماعی، فضایی را برای محتوای فیلتر شده توسط کاربران و توصیه شده فراهم کرده اند. همانطور که پایگاه های رسانه های اجتماعی رشد می کنند و ارتباط افراد با یکدیگر به طور تصاعدی افزایش می یابد.

تاثیر اینترنت بر بازاریابی

به طور کلی تاثیر وب بر بازاریابی را می توان با مقایسه بازاریابی سنتی و بازاریابی نوظهور بررسی کرد.

تاثیر اینترنت بر جنبه های مختلف بازاریابی را می توان در قالب بازاریابی معکوس در مقابل بازاریابی سنتی، بازاریابی مشتری مدار در برابر بازاریابی انبوه، اثربخشی- کارایی در مقابل کارایی، استانداردسازی در برابر پذیرش (سازگاری)، مدیریت انتظارات در برابر رضایت مشتری مشاهده کرد. فرآیندهای بازاریابی در مقابل وظایف بازاریابی و هزینه های ثابت در مقابل هزینه های متغیر مورد بررسی قرار گرفت .
پیشرفت فناوری اطلاعات و اینترنت نقش حیاتی در بازاریابی شرکت ها در خارج از مرزهای یک کشور داشته و امکان دستیابی شرکت ها به بازارهای جهانی را فراهم کرده است.

نگرش سازمانی نسبت به رفتار مصرف کنندگان و کسب و کارها در حال تغییر به سمت انعطاف پذیری بازاریابی الکترونیکی هستند که می تواند زمینه حضور مصرف کنندگان و کسب و کارها را با کمترین هزینه فراهم کند که به روش متعارف امکان پذیر نیست .
با توجه به اظهارات جایوارد و همکاران، اگرچه شرکت ها انواع مختلفی از ارتباطات بازاریابی آنلاین را می پذیرند، اما هیچ شرکتی ارتباطات سنتی خود را به دلیل وجود وب انحصاری اقتصادی نمی داند .

آدام و همکارانش همچنین بیان می‌کنند که بسیاری از سازمان‌ها استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت را برای فعالیت‌های بازاریابی پذیرفته‌اند، اما همین سازمان‌ها تناقضی را در استراتژی‌ها و عمق پذیرش بازاریابی الکترونیکی شناسایی کرده‌اند که ممکن است ناشی از پیشرفت‌های فناوری و اجتماعی باشد.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که شرکت های کوچک و متوسط (SME) از اینترنت به عنوان یک ابزار بازاریابی ارزان تر استفاده می کنند.

بازاریابی الکترونیکی محیط تجاری پیشرفته ای را فراهم می کند که کسب و کارها برای دستیابی به سود مشترک به آن نیاز دارند.
هدف از بازاریابی اینترنتی استفاده از ارتباط مشتری به مشتری (کاربر به کاربر) به جای ارتباط شرکت با مشتری برای انتشار اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات، و از این رو، سریعتر و کم هزینه تر است. فرزندخواندگی توسط بازار انجام شود

 بازاریابی الکترونیکی کلمه بازاریابی

در مدیریت امروزی دو معنای جداگانه دارد :
1- مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی تخصصی که در بسیاری از سازمان ها انجام می شود، مانند تحقیقات بازار، مدیریت برند، روابط عمومی و خدمات مشتریان.
2- رویکرد یا مفهومی که می تواند فلسفه اصلی تمامی فعالیت ها و عملیات یک سازمان باشد. به عنوان مثال همه افراد در این سازمان یا شرکت باید مفهوم مشتری مداری را در فعالیت ها و وظایف خود در نظر بگیرند.
مفهوم مدرن بازاریابی هر دو این مفاهیم را متحد می کند و تأکید می کند که بازاریابی شامل مجموعه ای از فعالیت ها و فرآیندهای سازمانی است که به دنبال تعیین نیازهای بازار هدف و ارائه کالا و خدمات به مشتریان و سایر ذینفعان مانند سهامداران و کارکنان است.

بنابراین بازاریابی به عنوان یک فعالیت حیاتی و راهنما برای سایر فعالیت های سازمان، در قلب آن سازمان قرار دارد. آن سازمان همچنین باید بازارمحور/مشتری مدار باشد و تمام بخش های مختلف آن باید به طور کارآمد و موثر به منظور رفع نیازهای پرسنل، مردم و مشتریان کار کنند .

در این میان، اینترنت و فناوری‌های دیجیتال می‌توانند بخش یکپارچه و جدایی ناپذیر از مفهوم بازاریابی مدرن باشند زیرا:

1- می توان از آن برای پشتیبانی از طیف وسیعی از فعالیت ها و فرآیندهای سازمانی که کالا و خدمات را به مشتریان و سایر ذینفعان ارائه می کند، استفاده کرد.
2- یک رسانه ارتباطی قوی است که همه بخشهای عملیاتی سازمان را یکپارچه می کند.
3- مدیریت اطلاعات را تسهیل می کند که در حال حاضر به عنوان یک ابزار حیاتی بازاریابی برای تعریف استراتژی ها و اجرای آنها در سازمان استفاده می شود.
4- نقش آینده اینترنت باید بخشی از ماموریت یک شرکت باشد زیرا در هیچ کسب و کاری نمی توان اثرات آتی آن را نادیده گرفت.
علاوه بر این، داشتن اطلاعات به روز و در دسترس درباره وضعیت بازار، فناوری جدید، رقبا و مشتریان عاملی حیاتی در توانایی سازمان برای برنامه ریزی و رقابت در بازار است.

اگر می‌خواهیم بازاریابی الکترونیکی را به‌عنوان یک ابزار مدیریت بازاریابی استراتژیک به طور کامل توسعه و پیاده‌سازی کنیم، باید کاربردهای گسترده آن را در فرآیندهای بازاریابی بیشتر درک کنیم تا اینکه آن را تنها به عنوان یک ابزار ارتباطی و فروش در نظر بگیریم. زیرا ارتباطات و فروش تنها بخشی از فرآیندهای مهم بازاریابی است که اینترنت می تواند در آن نقش داشته باشد.

تعاریف بازاریابی الکترونیکی

بازاریابی الکترونیکی به معنای استفاده از اطلاعات و برنامه هایی است که برای برنامه ریزی و اجرای مفاهیم، توزیع، تبلیغ و قیمت گذاری کالاها و خدمات استفاده می شود و منجر به معاملاتی می شود که اهداف فردی و سازمانی را برآورده می کند .
بازاریابی الکترونیکی اثرات زیادی بر عملیات بازاریابی سنتی دارد و فناوری های بازاریابی الکترونیکی بسیاری از استراتژی های بازاریابی را تغییر می دهند. زمانی که شرکت ها هزینه ها را از طریق بازاریابی الکترونیکی کاهش می دهند، می توانند محصولات را با قیمت کمتری به مشتریان عرضه کنند.

بازاریابی الکترونیکی با صرفه جویی در زمان خریدار و تسهیل خرید، هزینه ها را کاهش می دهد .
در واقع، بازاریابی الکترونیکی به این دیدگاه اشاره دارد که چگونه می توان از اینترنت در کنار رسانه های سنتی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده کرد و به بحث در مورد چگونگی بهبود فرآیندها و ارتباطات بازاریابی داخلی و خارجی از طریق ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره دارد.

(بازاریابی الکترونیکی) یک اصطلاح کلی تر از بازاریابی آنلاین است. در این بحث بازاریابی الکترونیکی و اینترنتی به عنوان یک مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد و تنها به استفاده از فناوری اینترنت برای دستیابی به اهداف بازاریابی اشاره دارد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *